Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg
Een betaalbare en toegankelijke zorg voor iedereen, ook als er in de toekomst veel meer ouderen en chronisch zieken zijn. Dat kan als de veldpartijen meer risico gaan lopen; als de overheid – complementair hieraan – een goede verdeling en gebruik van de krappe middelen stimuleert; en als de cliënten meer betalen voor extra wooneisen, dienstverlening en hulp bij levensvragen.
Welk probleem lost dit advies op?
We moeten nu ingrijpen om de gezondheidszorg doelmatiger te maken. Als we dat niet doen is over vijftien jaar alle groei van overheidsinkomsten nodig om de gezondheidszorg te betalen.
Wat zijn de gevolgen voor de consument?
De patiënt krijgt betere zorg en betaalt er minder voor. Voor services en dienstverlening in de ouderenzorg en lichtere geestelijke zorg zal hij zelf meer moeten gaan betalen.
Wat zijn de gevolgen voor de zorgverlener?
De productiviteit gaat omhoog. De inkomsten gaan meer afhangen van de omvang en de kwaliteit van de verleende zorg(producten).
Wat kost het?
Het levert extra productiviteit op. Dat is ook nodig om de zorg betaalbaar te houden en te investeren in meer kwaliteit
Wat is nieuw?
Versnelde afschaffing van de risicocompensatie die zorgverzekeraars achteraf krijgen. Instellingen krijgen achteraf geen kortingen opgelegd; vooraf deelt de overheid de budgettaire ruimte scherper toe.
Het advies is voorbereid door een projectgroep onder leiding van drs. P.P.T. Jeurissen. De betrokken raadsleden zijn mw. mr. A.M. van Blerck-Woerdman, prof. dr. W.N.J. Groot (eerstverantwoordelijk) en prof. drs. M.H. Meijerink.