Management van vastgoed in de zorgsector
Leg de verantwoordelijkheid voor het vastgoed en de kapitaallasten volledig bij de zorginstelling, zónder overheidsbemoeienis, maar geef haar dan ook bevoegdheden op dit vlak
Welk probleem lost dit advies op?
De onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid voor het zorgvastgoed. Stagnerende introductie marktwerking in de zorgsector.
Wat zijn de gevolgen voor de consument?
Klantvriendelijker en innovatiever bouwen in de zorgsector. Scheiden van wonen en zorg.
Wat zijn de gevolgen voor de zorgverlener?
Veel meer nadruk op financieel management en op vastgoedontwikkeling. Scherper toezicht banken (en RvT) en een ander gesprek met verzekeraar/zorgkantoor. Noodzaak strategische visie te ontwikkelen en deze te bespreken met zorgprofessionals. In vastgoed- en huisvestingsdiscussies verschuiving van aanbod- naar vraagperspectief. Sanering zwakgeleide instellingen, al dan niet door overnemingen.
Wat kost het?
Afhankelijk van aantal probleeminstellingen, een relatief klein bedrag ten behoeve van flankerend overheidsbeleid bij de overgang naar nieuwe regime (waarschijnlijk alleen in 2007).
Wat is nieuw?
De overgang naar een nieuw regime voor kapitaallasten moet een ‘big bang’ zijn, laat die overgang vooral ook een snelle, harde sanering zijn in de zorgsector. Faciliteiten soepele en snelle overgang met ruime mogelijkheden voor instellingen voor winst uit verkoop.
De raadsleden mr. H. Bosma en mw. M.J.M. Le Grand-van den Bogaard zijn bij dit project betrokken geweest. De projectleider was drs. P. Vos.